Zwerfie, Esso en Coca Cola

Zoals ik eerder al eens schreef, zijn er veel mensen bezig met zwerfafval, elk op hun eigen manier. De een houdt zijn eigen stoepje schoon, de ander een groot gebied, al wandelend. Sommigen doen het in een groep en kondigen aan wanneer ze gaan via een whatsapp-groep, als je tijd en zin hebt, haak je aan. Allemaal schoonmakers. Maar er zijn er ook die van mening zijn dat opruimen geen nut heeft, omdat je daarmee niets aan de oorzaak doet en je dus wel bezig kan blijven. Gelukkig houdt dat niet in dat ze níets doen, ze gaan juist een stapje verder.

Daarvoor is bijvoorbeeld een app als Litterati in het leven geroepen. Behalve dat je het zwerfafval opruimt, maak je er ook meteen een foto van. Door de gegevens van dat object en de locatie die automatisch bij de foto opgeslagen wordt, is het mogelijk om deze data in te zetten bij acties.
Zo kan je bijvoorbeeld met de bedrijven die de spullen verkopen om de tafel gaan zitten of met de bedrijven die het verpakkingsmateriaal maken om bijv te kijken (zeker nu zichtbaar is dat hun product in het milieu terecht komt) of het materiaal veranderd kan worden.

Zelf ben ik ook begonnen met de app. Eerst met het idee om alleen de blikjes te doen (ik ben niet voor niets bekend als ‘Fred, de man van de blikjes’), maar inmiddels ben ik zover dat ik toch maar gewoon alles vastleg. Het kost iets meer tijd, maar dan heb je ook wel het idee dat je actie wat meer impact heeft.

Esso.

Zo is het daardoor bijvoorbeeld te zien hoeveel handschoenen ik heb gevonden bij de Esso-pomp in ons dorp. Het was de zoveelste keer dat ik er langs fietste en dat er handschoenen in de berm lagen, verspreid over een lange strook. Toen ik naar binnen stapte gaf ik aan dat het er waarschijnlik wel iets van 20 waren, of ze daar niet iets aan konden doen. Ze bleek ervan op de hoogte, de houder waar de handschoenen in zaten was niet echt optimaal, maar ze kon er helaas niets aan doen, ze kon de pomp niet onbeheerd laten.

Dus ruimde ik ze op, en legde ze vast in Litterati. Tegelijkertijd nam ik, zoals me aangeraden werd bij de pomp, contact op met Esso.

En daar begon het kastje-muur-verhaal. Bericht via facebook, gebeld en doorverwezen naar verschillende servicedesks en uiteindelijk weer uitgekomen bij een mailadres waar ik mijn verhaal nog maar eens uit moest leggen en dan zou het wel goedkomen.

Nou, je raadt het al, ondanks herhaling en verzoek te reageren, geen enkele reactie.

In de tussentijd blijf ik opruimen en we zijn de 20 allang voorbij, de teller staat inmiddels over de 100.

Overigens zijn ze ook een klant kwijt, want bij Esso tank ik natuurlijk niet meer, ook al is het de eerste pomp die ik tegenkom op mijn route, ik rij wel een stukje om naar een pomp waar ze wel klantgericht zijn (daar waar ik zelfs een donatie kreeg voor een vrijwilligersproject).

Anyway, door Litterati krijg je dus een beeld als hieronder. 110 stuks rondom het pompstation en op weg of zelfs voorbij de vaart. Hoeveel er in de vaart zelf terecht gekomen zijn en nu tot plastic soup gerekend kunnen worden? Geen idee.

Overigens ook vanmiddag weer de nodige handschoenen in de berm, morgen waarschijnlijk weer even wat eerder naar het werk en dan de berm weer schoonmaken. De stand houden we bij!

Esso,

Stand per: 11-10-2019

Aantal handschoenen in de berm: 596

Aantal dagen zonder reactie op mijn mails: 97

Aantal dagen niet meer getankt bij Esso: circa 97

Coca Cola

En dan hebben we Coca Cola. Tijdens het zwerfafval opruimen heb ik uiteraard oog voor blikjes. Die sparen we namelijk voor het goede doel.
Inmiddels heb ik dus wel een beeld van wat er zoal op straat ligt en weet ik ook dat de campagne van Coca Cola, waarbij opgeroepen wordt om te recyclen, nog niet echt 100% succes is. Sterker nog, ik denk dat het totaal geen succes is. Ik geloof dat er een groep mensen is die het afval netjes bij zich houdt en in de prullenbak gooit, en via die weg wordt het hopelijk opnieuw gebruikt, maar komt het niet bij Coca Cola terug.
Daarnaast is er een groep mensen die blikjes, zodra ze leeg zijn, dumpen. En om die laatste groep gaat het, en die groep gaat niet het etiket op het blikje of op de dop lezen en dan denken ‘oké, laat ik het bij me houden en netjes weggooien’.
Dat weet Coca Cola ook wel uiteraard. Hier helpt alleen statiegeld. Op flesjes en blikjes. Maar daar willen we blijkbaar nog niet aan. En dat is jammer, want als er iets is wat ontbreekt op straat, dan zijn het wel statiegeldproducten. Ongeveer 1 op de 100 items is een statiegeldproduct en als je die de ene dag laat liggen, dan is het de volgende dag alsnog weg.

En zoals met zoveel dingen, vraag ik mezelf dan af wat ík er aan kan doen. Ik kan wel klagen, maar daar verandert niets mee. En zo kwam ik uit bij ‘BackToSender’. Verzamel wat je vindt en stuur het met een hoop tumult op naar het bedrijf.
En zo stond mijn eerste doos, met 50 ‘recycle-me’-blikjes klaar om opgestuurd te worden zodat ze inderdaad gerecycled kunnen worden.

En toen begon ik te denken. Ga ik ze nou echt belonen door hun producten, hun waardevolle materiaal op te sturen naar ze, terwijl ze er zelf voor kiezen om geen statiegeld in te voeren, en het dus blijkbaar helemaal niet zo belangrijk vinden?
Ga ik nu echt blikjes, die ik normaal inlever als oud-ijzer om van de fondsen die we daarmee verdienen voer te kopen voor de honden in Orasje opofferen om Coca Cola te bedienen?

En hoe langer ik over nadacht, hoe meer ik zoiets had van ‘nee, mooi niet’. Ik ga de blikjes bewaren, nog geen idee wat ik daarmee ga doen. En ik ga de teller bijhouden. En sinds kort leg ik ze dus vast in Litterati met de tag #ccrf (Coca Cola Recycle Fail), maar opsturen ga ik ze niet.
Ja ‘tuurlijk, het ‘leuke’ eraan is natuurlijk dat je ze gratis op kan sturen naar het antwoordnummer, maar ik vermoed dat daar gewoon iemand zit die het daarna alsnog in de prullenbak gooit en de brief die je erbij voegt, komt nooit van z’n leven bij de directeur aan. Niemand van Coca Cola zal wakker liggen van zo’n actie en effect zal het niet hebben. Tenminste, dat denk ik. Mocht je anders denken, laat gerust weten!

Dus vandaar, dan maar gewoon doorsparen en de stand bijhouden.

‘Bedankt Coca Cola voor de blikjes, namens de honden in Orasje. Alhoewel ik ze liever niet vind in de bermen en bosjes…’, en gewoon geen klant meer zijn van Coca Cola. (En Fanta en alle andere merken van Coca Cola)

Coca Cola

Stand per: 6/10/2019
Aantal gevonden blikjes getagged in Litterati sinds 23/7/2019: 113

Als je écht wilde dat de verpakkingen terugkwamen, dan had je statiegeld ingevoerd…