In 7 stappen je leven op orde

Ken je dat? Dat gevoel dat je van alles moet doen, maar er niets gebeurt, of die lijst met dingen in ieder geval maar niet minder wordt? Het gejaagde gevoel waar je maar niet vanaf komt?

Als ik nu zou moeten zeggen wat ik nog moet doen, dan kan ik zo 10 dingen noemen. En dat zijn dan heel uiteenlopende dingen, van het wegbrengen van troep naar het grofvuil, tot het maken van een afspraak bij de tandarts.

En in de tussentijd krijg ik een mailtje dat de uren van mijn werk nog niet geboekt zijn. Dat móet ik dus echt doen.

En zolang je het nog moet doen, zit het dus in je hoofd. Niet vergeten, uren boeken. En daar blijft het dan zo’n beetje zeuren, plek in te namen van andere gedachten. Want terwijl je steeds weer bedenkt dat je het nog moet doen, is er geen ruimte om over iets anders na te denken. Bijvoorbeeld nadenken over een beeld wat ik zou kunnen maken, of die oplossing voor dat probleem op het werk, of een mooi thema voor een nieuw verhaal.

Wat kan je hier aan doen? Ik ga het je vertellen, of in ieder geval, ik ga je vertellen hoe ik daar wat aan gedaan heb.

Het is zaterdag, de begin van een week vakantie. En dat is op zich al een unicum, want de laatste keer dat ik een week vakantie had, zónder weg te gaan, is lang geleden.

En juist daarom voelt deze week vrij ook weer zo lekker. Elke keer dat ik vakantie had en weg ging, meestal werkvakanties in het buitenland, kwam ik weer thuis met nog 1 dagje de tijd om te acclimatiseren, en dan begon het dagelijkse leven weer. Met nog steeds in gedachten die lijst van klusjes die nog gedaan moesten worden. O ja, de rookmelder op de trap, die piepte omdat de batterij bijna leeg was en had ik voor het gemak er maar even uitgehaald. Hoog tijd om die te vervangen. En dat onkruid in de tuin, dat is ook flink gegroeid in die week, dat mag ook wel eens aangepakt worden. En wat staan die fietsen onhandig, als ik nou eens…

En zo blijf je denken aan alles wat nog moet, en start je in de tussentijd je computer op, en kijk je op Facebook of je nog wat belangrijks hebt gemist…

 

 

Stap 1. Noteer alles!

Stap 1, Noteer alles

 

Dat is misschien wel de belangrijkste stap naar de oplossing. Alles noteren. Maar dan ook echt alles. Alles waarvan je (op welk moment dan ook) denkt ‘o ja, dat moet ik nog doen’… Noteer het!

Hou de hele dag een klein blokje met geeltjes en een stift bij je en elke keer als je zoiets bedenkt, schrijf je dat erop. Er zijn uiteraard ook digitale manieren om het te doen, maar ik merk zelf dat het lekker werkt om echt iets in je hand te hebben, iets te zien, in plaats van een paar woorden in een digitaal systeem.

Kortom, noteer het.

“Maar ook dat ene dingetje wat maar 1 minuut kost om te doen? Ik heb wel eens gehoord dat je dat juist meteen moet doen?”

Wat ik daarop zou antwoorden? Doe wat voor jou werkt!

Als je het meteen kan doen, doe het dan, dan ben je er ook maar meteen vanaf.

Maar als je het in de bus bedenkt, terwijl je het thuis moet doen, schrijf het dan op. Alleen al het idee dat je het genoteerd staat en je het dus niet hoeft te onthouden, werkt al bevrijdend, en maakt weer ruimte voor andere ideeen. En stel dat je het nu wel meteen kan doen, ook dan hoef je het niet meteen te doen. Als je bijvoorbeeld een lijst aan het maken bent met dingen die je moet doen, en je bedenkt iets wat maar 1 minuut zou duren, en je gaat het meteen doen, dan is de kans groot dat je na die minuut toch weer wat anders gaat doen, en daardoor weer wat anders, en dat je aan het eind van de dag van alles hebt gedaan, maar misschien nou net niet wat je moest doen. Waardoor je nog steeds met dat gevoel loopt dat je van alles moet doen, en dat je hoofd overstroomt met dat gevoel.

Dus ik zou haast zeggen: ook al kost het maar een minuut, dan nog, schrijf het op. Zet het op een briefje, dan komt later wel die uitvoering daarvan. (Tenzij het natuurlijk iets is als ‘die kaars doven, omdat hij dreigt de servetten die eronder liggen in brand te steken’, dan moet je dat misschien eerst doen 😉

 

Stap 2. Hang het aan de muur.

Stap 2, hang het op

Zo, je hebt nu een blok met volgeschreven geeltjes, tijd om er iets mee te gaan doen.

Zoek een muur, of een raam, of een deur, waar de ruimte is om ze op te hangen. Liefst een die je misschien wel dicht kan doen als dat nodig is, maar ook weer niet in het verste hoekje op zolder want je moet er wel makkelijk bij kunnen.

Plak alles wat je nu allemaal opgeschreven hebt, op de muur.

Wat vind je ervan? Is het een flinke lijst? Mooi zo!

Dit is de lijst die waarschijnlijk de hele dag, en misschien ook wel ’s nachts, als je probeerde te slapen, door je hoofd ging en waardoor je jezelf misschien wel steeds een beetje in de weg liep.

En oké, het is nu nog niet allemaal gedaan, die klusjes zijn er nog steeds, maar ze hangen er nu, je hoeft er niet meer ‘aan te denken’. Je moet ze alleen nog doen. En dat zal waarschijnlijk niet in een middagje gedaan zijn, maar dat hoeft ook niet. Het is nu in ieder geval heel inzichtelijk wat er allemaal gedaan moet worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 3. Bedenk je nog wat? Hang het erbij

En terwijl je zo naar die lijst kijkt, is de kans groot dat je nog wat bedenkt.

Mooi zo, schrijf het op, en hang het erbij. Maak er op dit moment even een sport van om die muur of deur vol te krijgen. Koop desnoods nog een blokje met geeltjes. Hoe meer hoe beter. Of anders gezegd, als er maar niets meer in gedachten is waarvan je denkt ‘o ja, dat moet ik eigenlijk ook nog doen’. Als je dat denkt, schrijf het op (‘en laat het los’).

 

Stap 4. Maak onderscheid in klusjes.

Stap 4, Wat voor klus is het

De vakantie is net begonnen. Of eigenlijk nog niet eens, dit is nog de eerste dag van het weekend, maandag begint officieel pas de vakantie.

Hoe dan ook, gisteren begon mijn vakantie met het aantrekken van droge kleding nadat ik drijfnat thuis was gekomen. Het is zomer in Nederland….

Vandaag sta ik echter op met een lekker zonnetje, een mooie dag om buiten wat dingen te doen, die binnenklusjes kan ik beter doen als het regent.

Van alle klusjes die op de muur hangen, is het voor mij dan ook handig om even snel te zien wat de klusjes zijn die ik buiten kan doen.

Ik ben zelf begonnen alles op te schrijven op geeltjes, dus zet ik nu overal even een stip op de buitenklusjes. (Als voor jou de indeling in ‘buiten/binnenklus’ ook een handige is, dan kan je eventueel ook meteen elke buitenklus bijvoorbeeld op een andere kleur ‘geeltje’ schrijven. Of bijvoorbeeld alle klusjes waar je de auto voor nodig hebt. Ook hier geldt, ‘doe wat voor jou handig is’.

Ik maak in ieder geval onderscheid in binnen- of buitenklus, dan pak ik in ieder geval deze week zoveel mogelijk mooi weer mee en doe de binnenklussen als het wat slechter weer is. De voorspellingen zijn niet al te best, dus vermoedelijk ga ik binnen veel doen, maar er zijn ook genoeg klussen te doen om het huis, dus als het kan, pak ik die ook op.

 

 

Stap 5. Bedenk wat je vandaag kan doen. Backlog en Todo.

Stap 5, backlog en todo

De lijst met klussen hangt er. Nu komt het eigenlijk een beetje aan op zelf-discipline. Wat ga je nu doen, op de bank hangen en tv kijken, Facebook opstarten en een paar testjes doen om te kijken hoe je in je vorige leven aan je einde bent gekomen, of wat voor soort fruit jij eigenlijk bent of wat je naam betekent? Dat zijn zeker leuke dingen om te weten, maar niet voor nu. Dat komt later.

Voor nu is het even belangrijker om ervoor te zorgen dat als je in je volgende leven die test doet, je het antwoord krijgt ‘in je vorige leven was je een opgeruimd type en had je je zaakjes netjes op orde’ in plaats van <vul zelf maar in>.

De lijst met klusjes die er nu hangen, noem ik de backlog. Misschien had ‘de lijst met klusjes die gedaan moeten worden’ beter geweest, maar ik hou de Engelse naam aan. Backlog. Alles wat gedaan moet worden.

Daarnaast hang ik een ‘todo’. Wat gedaan moet worden. Maar dat was de backlog toch al? Ja, dat klopt, maar de backlog is letterlijk alles wat gedaan moet worden, maar bij de todo komt dat te hangen wat ik in een bepaalde tijd moet doen. Je deelt het dus eigenlijk op in kleine stukken. In mijn geval kies ik ervoor om dit per dag te doen. Wat kan ik, van die hele lijst, vandaag doen. Om morgen te kunnen bekijken hoe dat gegaan is en kan bepalen wat ik die dag kan doen.

Todo is dus een periode die je voor jezelf kan bepalen. Is dat deze vakantie, een week, een maand, een kwartaal…

Ik zou aan willen raden de periode niet al te lang te maken. Als je allemaal klusjes hebt die gedaan moet worden en ze hangen allemaal in een vak van ‘dit jaar moet dit gedaan worden’, dan is de kans groot dat je de eerste paar maanden niets gaat doen, en de laatste maanden weer in de stress schiet omdat je nog zoveel moet doen. Hou het dus kort. Een paar weken, een week. Iets wat te overzien is, en waarbij je ook regelmatig kunt constateren of je nog op de goede weg zit.

Omdat het de bedoeling is om in deze aankomende week zoveel mogelijk te doen, besluit ik die week op te knippen in dagen. Mijn ‘todo’ gaat dus ook over een dag.

Voor nu bepaal ik wat ik deze dag denk te kunnen doen. Het is mooi weer, ik ga voor de buitenklussen. En natuurlijk het invullen van die uren voor mijn werk, want dat moest echt vandaag.

De klussen voor buiten hebben allemaal te maken met het ‘opruimen van de tuin’. We hebben een mooie tuin waar we ook veel gebruik van maken, maar het blijft eigenlijk altijd een rommeltje. Tijd om daar eens verandering in aan te brengen. En dan beginnen we met de dingen die het snelste resultaat opleveren. Zo willen we bijvoorbeeld een hoekje maken waar we lekker kunnen zitten. (dat deed ik sowieso al nooit, ‘omdat er nog zoveel gedaan moet worden’. Daar komt nu dus verandering in. Er is altijd wel wat te doen, maar als je het idee hebt dat je dat allemaal onder controle hebt, dan krijg je ook de tijd om het even los te laten.

Eens even kijken, er staat buiten een stoel die ik ooit maakte, maar die niet lekker zit vanwege de verkeerde maten, die staat dus eigenlijk alleen maar in de weg, en die haal ik dus uit elkaar.

Daarentegen hebben we ook nog twee nieuwe stoelen staan die nog in elkaar gezet moet worden. Als ik dat nu ook meteen doe, dan begint dat hoekje al een beetje te komen.

Die komen dus in ieder geval op de ‘todo’ (of zou ik moeten zeggen ‘today’?)

Kijkend naar de lijst zijn er nog wel wat klusjes die ik vandaag kan doen. Maar hoeveel kan ik er doen, hoeveel tijd kosten ze en hoeveel tijd heb ik eigenlijk? Geen idee, en voor nu maakt dat me eigenlijk ook niet zoveel uit. Ik begin gewoon en zie gaandeweg wel of het lukt. Krijg ik het niet af, dan zie ik morgen wel weer verder. Gaat het toch regenen, dan ga ik wel wat anders doen, en als alles al af is en ik heb nog zin en tijd, dan pak ik gewoon nog wat anders op.

Tijd om aan de slag te gaan!

IMG_7717

 

Stap 6. Doing.

IMG_7718

Maar voordat ik die stoel uit elkaar ga halen, eerst even die uren voor het werk invullen, kost maar een paar minuten en dan is dat ook weer gedaan. Die dus eerst.

Op zich ben ik de enige die met deze lijst werkt, dus is het niet zo zinvol om er een ‘doing’ bij te hangen. Maar dit systeem ken ik van mijn werk, en ach, waarom ook niet, ik hang die kolom er gewoon bij. Doing. Van alle klussen die ik vandaag zou doen, is dat de klus waar ik nu mee bezig ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 7. Done!

Nou, dat was inderdaad een peulenschil, een leuke opwarmer, maar daarmee wordt de volgende stap ook meteen inzichtelijk. De klus waar ik mee bezig was, is afgerond en die kan dus weg.

Nou kan je hem verkreukelen en weggooien, maar in dit geval heb ik een kolom ‘Done’ toegevoegd en daar verhuist hij naartoe. Dit is de kolom met taken die gedaan zijn.Stap 7, Done

Als je links allemaal taken hebt die nog gedaan moeten worden, dan blijft dat gevoelsmatig een lange lijst waar ‘niets tegenover staat’. Juist de kolom aan de rechterkant doet dat wel. Deze kolom heeft eigenlijk meer een psychologisch doel. Hieraan kan je zien wat je al gedaan hebt. Een feel-good-kolom eigenlijk.

Zo, er is al 1 taak gedaan, zo gaat ie lekker, op naar de volgende. De eerste tuinklus, het demonteren van de stoel. Die gaat nu dus van ‘todo’ naar ‘doing’.

 

 

 

 

Stap 8. Succes moet je vieren!

Was de titel niet ‘In 7 stappen je leven op orde’? Ja, dat klopt, maar deze laatste stap is misschien wel de belangrijkste, dus toch nog maar even toegevoegd.

Ik ben nu een tijdje bezig, de uren zijn ingevuld, de stoel is gemonteerd, het afdak is aangepakt en hoewel links nog een hoop klussen staan, begint aan de rechterkant ook een en ander te komen. En ja, dat voelt niet verkeerd.

Maar vergeet ook niet te genieten. Het moet wel leuk blijven. Dus als je een klus af hebt en je het geeltje om kan hangen van Doing naar Done, vergeet het dan ook niet te vieren. En hoe je dat doet? Dat bepaal je helemaal zelf! Of je dat nou doet door even lekker in de zon te gaan zitten of door op Facebook te kijken wat jouw naam eigenlijk betekent. Het maakt niet uit, maar er een feestje van.

Zodat je daarna weer met energie door kan naar die volgende klus, zodat je die lijst lekker wegwerkt en je straks met een bak koffie in de zon kan zitten.

Want daar was het allemaal toch om te doen?